Ole oman aikasi hallitsija

OSTOSKORISI


Hinta
Määrä

YHTEENSÄ

€0,00 Päivitä ostoskoria

Toimituskulut lasketaan kassalla.

Vieraskynä - Kaikki aika maailmassa

Sinulla on kaikki aika maailmassa

Saatat kuulla usein lausahduksen ”En ehdi, minulla ei ole aikaa”. Ajanhallinnan saavuttamisen ensimmäinen askel on oivaltaa, että sinulla kuitenkin on kaikki aika maailmassa. Tai siis tietysti saman verran aikaa kun kaikilla muillakin. Eroja syntyy siinä, miten kukin meistä tuon ajan käyttää.

Toinen askel on huomata, että sinulla itselläsi on joka hetki päätösvalta siitä, mihin aikasi käytät. Se että jotakin on juuri nyt ”pakko tehdä” on harvoin edes lähellä totuutta. Jos nyt päättäisit kävellä vaikka ovesta ulos ja hengittää rauhallisesti ulkoilmaa viiden minuutin ajan, niin voisiko joku estää sinua? Tämä on siis vain ajatusleikki, mutta voit myös kokeilla ihan konkreettisesti:)

Arvot ohjaamaan ajankäyttöä

Kolmas askel on ottaa omat arvosi ja tarpeesi ajankäyttöä ohjaavaksi periaatteeksi. Luin jokin aika sitten pysäyttävän päivityksen Facebookista. Siinä perheenäiti kuvasi huumorin varjolla, miten hammaslääkärissä käynti on tärkeä ja rentouttava hetki, kun saa vain maata selällään hetken aikaa, eikä juuri sillä hetkellä tarvitse olla muiden saatavilla.

Pysäyttävää tämä oli, koska se muistutti minua joidenkin vuosien takaisesta kiireisestä elämäntilanteesta, jolloin bussilla jonnekin matkustaessani huomasin toivovani, että bussi ajaisi lumisella tiellä ojaan. En siis ollut masentunut tai toivonut onnettomuutta kuollakseni, kaipasin vain tilannetta, jossa jäisimme matkustajien kanssa jumiin tien sivuun, ja onnettomuus järjestäisi pienen lepohetken kiireisestä elämästä. Muistan silloin ajatelleeni, että täytyy olla jokin muukin keino järjestää tuo lepohetki!

Mikä sitten saa meitä suunnittelemaan elämäämme ylitiukkoja aikatauluja? Tunne siitä, että on pakko ja ettei pysty vaikuttamaan riittävästi omaan ajankäyttöön, on yleinen. Tuo tunne on hyvin todentuntuinen. Se ei kuitenkaan ole totta! Sinulla itselläsi on valta valita ne tekemiset, joita kulloinkin pidät niin tärkeinä, että haluat ne myös toteuttaa.

Ajanhallinta on tekemisen hallintaa

Ajan sijaan meidän kannattaisi keskittyä siihen, mitä teemme. Jos koko työpäivä on poukkoilua tehtävästä toiseen ja olet sen jälkeen aivan väsynyt, jotakin on pielessä. Keskittymistä vaativat tehtävät siirtyvät, koska aikaa keskittymiseen ei vai löydy. Kenen tehtävä on järjestää tuo aika? Nykyajan työelämässä se on yhä useammin sinun tehtäväsi.

Vapaa-ajalla olemme kokonaan itsemme herroja. Kuitenkin käytämme ihan valtavasti aikaa siihen, että joku toinen olisi tyytyväinen, tai että toimimme niin kuin jonkun toisen mielestä kuuluu tehdä. Oman elämämme järjestäminen on kuitenkin omissa käsissämme.  Kyse on prioriteeteista. Mihin sinä haluat aikasi käyttää? Neljäs askel on siis valita ne tekemiset, jotka ovat sinulle tärkeitä.

Tavoitteellisuus ja suunnitelmallisuus avuksi

Viides askel on asettaa tavoitteet. Ei riitä että haluaisit olla paremmassa kunnossa, tai että arvostat terveyttä, joten pitäisi syödä terveellisemmin. On tärkeää konkretisoida, mitä nämä asiat sinulle tarkoittavat. Päätätkö syödä arkisin salaattia lounaalla tai lenkkeillä kolmesti viikossa? Ilmoitatko itsesi kansalaisopiston kuvataidekurssille tai tehdäänkö keittiöremontti joulukuun puoliväliin mennessä? Varaatko töissä tärkeän projektin edistämiselle tunnin päivässä tai päätätkö lähteä töistä joka päivä kello 16?

Kuudes askel on ottaa suunnittelu tärkeäksi osaksi arkea. Jotta sinulle tärkeät asiat toteutuisivat, niille täytyy järjestää aikaa ja tilaa arjessasi. Katso kalenterista ensi viikkoa, seuraavaa viikkoa ja säännöllisesti myös pidempää aikajaksoa. Mitä kaikkea täytyy suunnitella ja järjestää, jotta tavoittelemasi asiat toteutuvat? Millaista apua tarvitset muilta ja mihin kohtiin varaat aikaa? Asiat eivät tapahdu itsekseen siinä sivussa, vaan ne tarvitsevat erityishuomiota ja suunnitelmallista etenemistä toteutukseen.

Jos jokin asia ei etene, keskity siihen. Mitä sinun pitää tehdä ensiksi? Mikä auttaisi suunnitelmasi toteutumista? Keneltä tai mistä voit löytää apua ja neuvoja? Jos sinulta puuttuu tietoa, niin usein pelkästään internettiä selaamalla löydät valtavasti ohjeita, neuvoja ja ideoita. Ehkä tunnet jonkun sellaisen, jolta voit kysyä apua vaikka remontin suunnitteluun tai juhlien järjestämiseen? Työpaikalla kollega voi olla suureksi avuksi.

Etene tarvittaessa ihan pienin askelin. Seitsemäs askel on pilkkoa haasteet riittävän pieniksi palasiksi. Päivittäisten tavoitteiden kanssa kannattaa olla kohtuullinen, mutta pidemmälle aikavälille voit asettaa myös kunnianhimoisia tavoitteita. Vaikka lapsia olisi useampia, niin jokaisella heistä voi olla harrastus – se vain vaatii suunnittelua, ja mahdollisesti myös avun pyytämistä muilta. Itse et voi aina hoitaa kaikkea.

Kahdeksas askel on jatkuva arviointi. Muistathan, ettei elämässä kannata yrittää kaikkea 100-prosenttisesti, vaan useimmiten riittävän hyvä on juuri sopivasti.

Yhdeksäs askel on kiittää itseäsi. Huomioi joka päivä ne asiat, joita teet tavoitteidesi eteen. Vaikka yksittäiset tekemäsi asiat – kuten vaikka lapsenhoidon järjestäminen taidekurssin ajaksi – voivat tuntua pieniltä, ne vievät sinua vähä vähältä kohti sellaista elämää, jota on ilo elää joka päivä.

Satu Pihlaja
valmentaja, psykoterapeutti YET, kouluttaja)