Ole oman aikasi hallitsija

OSTOSKORISI


Hinta
Määrä

YHTEENSÄ

€0,00 Päivitä ostoskoria

Toimituskulut lasketaan kassalla.

Vieraskynä : Näin säästät ruokakuluissa - 5 vinkkiä kauppalaskun pienentämiseen

Tuntuuko sinusta siltä, että ruoka maksaa liikaa? Yllätytkö kassalle päästyäsi: “Taas näin paljon!”? Paisuvatko ruokalaskusi mielestäsi liian suuriksi ja haluaisit saada ruokakulusi kuriin?


Tässä artikkelissa annan sinulle viisi tehovinkkiä, joiden avulla voit säästää viikoittain jopa kymmeniä euroja ruokaostoksissasi. Näiden vinkkien avulla rakennat ruokaostosten ympärille suunnitelmallisuutta ja opit tekemään fiksuja valintoja. 

 

1. Selvitä omat kulutustottumuksesi ja laadi ruokabudjetti

Lähde liikkeelle sinun / teidän perheenne ruokakulujen tarkastelusta. Ota selvää kuinka paljon rahaa ruokaan kuluu esimerkiksi kuukausittain. Mikäli haluat ryhtyä säästeliäämmäksi ruokaostosten tekijäksi, on hyvä tietää mistä luvuista lähdetään liikkeelle. Tämä helpottaa uuden budjetin määrittelyä. 


Kuluneiden eurojen lisäksi on hyvä tarkastella ruokakassien sisältöä. Sitä mitä olet ostanut. Ota talteen seuraavalla kerralla kaupassa käydessäsi kauppakuitit viikon ajalta ja tarkastele niitä lähemmin. Millaisiin raaka-aineisiin tai ruokiin teidän taloudessanne menee eniten rahaa? Mistä kaikesta viikottaiset ruokakulut syntyvät? Uuden ruokabudjetin noudattaminen ja uudenlaisen ostokäyttäytymisen opettelu onnistuvat parhaiten siten, että tiedät mihin rahasi menevät. Mieti millaisista ostoksista haluaisit tai voisit luopua kokonaan tai missä voisit säästää esimerkiksi itse tekemällä.


Kuluja ruokaostoksilla voi syntyä mm. näistä: puolivalmiit ja valmiit ateriat ovat aina kalliimpia kuin itse valmistettu ruoka perusraaka-aineista. Keksit, leipomotuotteet, makeiset ja herkut voivat tuoda yllättävän suuren lisän kuluihin. Kahvi, tupakka ja alkoholi lisäävät nopeasti kuluja. Suunnittelematon ostaminen ja myöhemmin kertyvä ruokahävikki tuovat myös oman lisänsä. 


Laadi itsellesi sopiva ruokabudjetti ja opettele noudattamaan sitä. Budjetissasi pysyt parhaiten suunnittelemalla viikon ruokalistan etukäteen sekä perehtymällä tarkemmin eri tarvikkeiden ja raaka-aineiden hintoihin. Ota selvää omasta ruokamenekistä ja -hävikistä. Kuinka paljon teidän kotitaloudessanne mitäkin raaka-ainetta kuluu esimerkiksi viikoittain? Osta vain tarvittava määrä. Käy kaupassa kerran tai korkeintaan kaksi viikossa, jolloin heräteostokset ja erilaiset nälkäisenä tehdyt hutiostokset jäävät vähemmälle. Opettele valmistamaan oikea määrä ruokaa. Ruoka - arki Taitopaketissa on sivut kulujen seurantaan ja kalenterin kansien takataskuun saat kätevästi sujautettua kuitit, jotta voit tutkia niitä sinulle sopivaan aikaan ja laskea esimerkiksi viikottaisia kuluja kerralla.

 

 Ruoka -arki Taitopaketin sivuja ja tarroja. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 2. Suunnittele viikon ruokalista etukäteen


Etukäteen suunniteltu viikon ruokalista vähentää hutiostosten määrää ja tiedät tarkasti mitä olet ostamassa. Ruokahävikki vähenee, kun tiedät mitä tarvitset. Suunnitelmallisuuden avulla tulet hyödyntäneeksi tehokkaammin myös tähteitä. Varaa lisäksi kaupassakäyntiin etukäteen aikaa, jotta voit tehdä ostoksesi rauhassa. Ruoka - arki Taitopaketissa on ateriasuunnitelu - sivut, jotka auttavat sinua suunnittelussa. Pakettia käyttämällä suunnitteluun menee aikaa noin 10 minuuttia viikossa ja säästät sen varmasti jo ensimmäisellä kauppakäynnillä!

3. Hyödynnä satokauden tuotteet

Kasvikset, juurekset ja hedelmät ovat yleisesti ottaen edullisia, osa jopa ympäri vuoden. Ole kuitenkin tarkkana kaupan “Hevi-osastolla” ja tutustu satokauden tuotteisiin. esimerkiksi suomalaisen tomaatin kilohinta on talvella jopa muutaman euron kalliimpi kuin kesällä, jolloin satokausi on parhaimmillaan. Satokautena hedelmät, vihannekset ja juurekset ovat laadukkaimmillaan ja edullisimmillaan. 


Monet kaupat asettelevat “Hevi-osastolle” kylttejä, joissa ilmoitetaan mitä kulloinkin kuuluu satokausituotteisiin. Näiden avulla löydät satokausituotteet helposti. Kesä ja syksy ovat suomalaisen sadon kulta-aikaa. Talvella erilaiset hedelmät ovat parhaimmillaan ja edullisimmillaan. 

4. Hyödynnä alennukset


Kaupat käyttävät punaisia aletarroja tuotteissa ilmoittaakseen etutuotteista. Näiden tuotteiden päivämäärä on joko lähestymässä piakkoin tai päivämäärä on umpeutumassa kyseisenä päivänä. Huomaa, että pakkauksiin merkitty viimeinen käyttöpäivä on ohjeellinen. Tämän päivän jauheliha ei ole vielä huomenna syömäkelvotonta tai pilaantunutta. Voit huoletta ostaa tällaisen tuotteen ja käyttää lähipäivinä. Alennuslapputuotteita hyödyntämällä voit säästää useita euroja!


Alelapputuotteet, kuten esimerkiksi lihat ja leivät voit myös pakastaa ja käyttää lähiaikoina. Pakastaminen pysäyttää tuotteen vanhenemisprosessin. Älä kuitenkaan unohda käyttää pakastamiasi tuotteita. Myös pakkasessa ruoka lopulta vanhenee. 


Opettele myös kotona käyttämään aistejasi arvioidessasi tuotteen syömäkelpoisuutta. Haista, maista ja tarkastele tuotteen rakennetta. Esimerkiksi pehmenneet tomaatit menevät aivan hyvin keittojen ja patojen seassa. Leikkaa hitusen nuutuneista kasviksista huonot osat pois ja käytä loput. Mustuneet banaanit ovat loistava lisä leivonnassa! Jauhelihassa voi olla harmaata, eikä se välttämättä ole pilalla, raikas lihan tuoksu kertoo enemmän. Vähennä ruokahävikkiä äläkä heitä syömäkelpoista ruokaa roskiin. 

5. Tee ruokaa itse ja opettele hyödyntämään myös tähteet 


Tavallisten perusruokien perusraaka-aineet eivät ole kalliita. Opettele valmistamaan itse ruokaa. Valmista kerralla reilu määrä, joka riittää pariksi päiväksi, niin sinun ei tarvitse miettiä ruuanlaittoa joka päivä. Lähde liikkeelle omista ja perheesi lempiruuista ja kokoa kaikille mieleinen viikon ruokalista. 


Leivo itse. Opettele aluksi muutama helppo ja nopea resepti, jota voit varioida mielesi mukaan. Opettele taitavaksi näiden reseptien kanssa, jolloin niiden toteuttaminen ei vie sinulta paljon aikaa eikä niiden valmistaminen tunnu stressaavalta. Säästät lukuisia euroja, kun sinun ei tarvitse ostaa valmiita leivonnaisia, keksejä ja karkkeja makean nälkään. Perusleivontatarvikkeet ovat edullisia, kuten jauhot, sokeri, muna, maito. 


Esimerkiksi perus pannari valmistuu nopeasti, helposti ja edullisesti. Sille löytyy myös lukuisia variaatiomahdollisuuksia. Pannari on myös riittoisaa ja siihen voi hyödyntää muutamankin päivän vanhaa maitoa. Taikinaan voi lisätä esimerkiksi rahkaa, porkkanasosetta, kinkkua ja parpikaa. Pannarin päälle voi laittaa kermavaahtoa, jäätelöä, hilloa, hedelmiä, marjoja, rahkaa… 


Opettele jatkojalostamaan yli jääneitä tähteitä uusiksi ruuiksi. Eilisen ruuan voi lämmittää uudelleen, mutta voit kokeilla myös aivan uuden ruuan valmistusta. Munakkaaseen saat helposti uppoamaan esimerkiksi yli jääneet keitetyt perunat, mitä tahansa lihaa, uunijuureksia tai muita vihanneslisukkeita, pastaa, riisiä.. 


Opettele käyttämään niksejä, jotka vähentävät ruokahävikin minimiin. Kuivaa esimerkiksi leivänkannikat ja jauha korppujauhoksi, valmista uunissa korppuja sokerin ja kanelin kanssa tai paista ruispalat pilkottuina pannulla voin ja haluamiesi mausteiden kanssa naposteltaviksi välipalaherkuiksi. 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ruoka-arki Taitopaketissa on tarrat, joilla kalenterista voidaan varata aikaa ruoanlaitolle. Ruokaa on paljon mukavampi laittaa, kun sen voi tehdä rauhassa sille valitulla hetkellä.

 

Ota vinkit käyttöön ja tee näkyviä muutoksia omaan arkeen!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Helena (Ryhtiä Ruokailuun - valmentaja)